تفاوت وگان و وجترین چیست؟

وگان ها و وجترین ها بطور کلی گیاهخوار هستند و گوشت نمی‌خورند. اما با این حال یک تفاوت بین وگان و وجترین می‌تواند این باشد که وگان بودن سخت تر است و همچنین مصرف لبنیات، تخم مرغ، عسل و سایر مواردی که از محصولات حیوانی مانند چرم و ابریشم حاصل می شود را نیز ممنوع می کند.

هر دوی وگان و وجترین ها در جامعه از محبوبیت رو به رشدی برخوردارند؛ با این حال، برخی از افراد ممکن است تفاوت بین این دو رژیم غذایی وگان و وجترین  را کمی گیج کننده بدانند یا درک نکنند، خصوصاً که چندین نوع رژیم عذایی وجترین وجود دارد.

در این مقاله به تشابهات و تفاوت های بین وجترین و وگان می پردازیم. ما همچنین در مورد مزایای سلامتی این رژیم‌ها و موارد دیگری همچون اینکه کدام رژیم غذایی سالم تر است بحث می‌کنیم.

وجترینیسم چیست؟

طبق گزارش انجمن گیاهخواران، وجترین ها افرادی هستند که محصول یا فرآورده های جانبی حاصل از ذبح حیوانات را نمی خورند.

محصولاتی که وجترین ها مصرف نمی کنند:

  • گوشت حیوانات مانند گوشت گاو، گوسفند و…
  • گوشت پرندگان مانند مرغ، بوقلمون و اردک
  • ماهی و صدف
  • حشرات
  • rennet(مایه پنیر)، ژلاتین و سایر پروتئین های حیوانی
  • روغن و چربی های حاصل از ذبح حیوانات

 

با این وجود، بسیاری از وجترین ها فرآورده های جانبی را مصرف می کنند که حاصل از ذبح حیوانات نمی شود؛ مانند:

  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی مانند شیر ، پنیر و ماست
  • عسل

 

وجترین ها به طور معمول طیف وسیعی از میوه ها ، سبزیجات ، آجیل ، دانه ها ، غلات و همچنین “جایگزین های گوشتی” مانند سویا که از این نوع مواد غذایی حاصل می شوند، مصرف می کنند.

به طور کلی وجترینیسم ساده‌تر از وگانیسم است، بنابراین چندین تغییر رژیم غذایی مشهور در وجترینیسم وجود دارد؛ شامل:

  • Lacto-ovo-vegetarian
  • افرادی که از این رژیم پیروی می کنند ازمصرف انواع گوشت و ماهی خودداری می کنند اما لبنیات و تخم مرغ مصرف می کنند.

 

  • Lacto-vegetarian
  • افرادی که در این رژیم قرار دارند هیچ گونه گوشت ، ماهی و تخم مرغ نمی خورند اما لبنیات مصرف می کنند.

 

  • Ovo-vegetarian 
  • افرادی که این رژیم را رعایت می کنند هیچ گونه گوشت ، ماهی و لبنیات نمی خورند اما تخم مرغ مصرف می کنند.

 

  • Pescatarian 
  • کسانی که از این رژیم پیروی می کنند ازمصرف همه گوشت ها اجتناب می کنند اما ماهی و سایر غذاهای دریایی را مصرف می‌کنند. با این حال این رژیم تعریف سنتی گیاهخواری را برآورده نمی کند و بسیاری از افراد به رژیم غذایی Pescatarian به عنوان رژیم غذایی نیمه گیاهی یا انعطاف پذیر نگاه می کنند.

 

وگانيسم چیست؟

وگانیسم نوع سخت تری از وجترینیسم است. وگان ها از مصرف هر گونه محصولات اصلی یا جانبی حیوانی خودداری می کنند. انجمن وگان، وگانیسم را “روشی برای زندگی” تعریف می کند، که می خواهد تا حد امکان و بصورت عملی همه‌ی اشکال سوءاستفاده و ظلم به حیوانات را برای مصارف غذایی، پوشاک و یا هر نوع هدف دیگر از بین ببرد.

وگان ها از مصرف هرگونه غذای یا نوشیدنی که حاوی موارد زیرهستند، خودداری می کنند:

  • گوشت
  • مرغ
  • ماهی و صدف
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • عسل
  • حشرات
  • rennet، ژلاتین و سایر پروتئین های حیوانی
  • روغن یا چربی هایی که از حیوانات حاصل می شوند

وگان های جدی همچنین این اصل را فراتر از رژیم غذایی خود قرار می دهند که در صورت امکان سعی کنند از هر محصولی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم، با استفاده‌ی انسان از حیوانات در ارتباط باشد، جلوگیری شود. این محصولات می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کالاهای چرمی
  • پشم
  • ابریشم
  • موم زنبور عسل
  • صابون ها ، شمع ها و سایر محصولات حاوی چربی های حیوانی
  • محصولات لاتکس حاوی کازئین، که از پروتئین های شیر حاصل می شود
  • مواد آرایشی یا سایر کالاهایی که تولید کنندگان آن روی حیوانات آزمایش می کنند

بسیاری از وجترین ها نیز برخی از این اصول را در شیوه زندگی خود به کار می برند، به عنوان مثال اجتناب از خرید کالاهای چرمی و محصولاتی که آزمایش حیوانات را شامل می شود.

 

وگان یا وجترین – کدام یک سالم تر است؟

هر دو رژیم مزایای سلامتی مشابهی دارند و به طور کلی مردم را ترغیب به خوردن غذاهای کامل غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی کامل می کنند.

سخت است که بگوییم کدام رژیم غذایی سالم تر است زیرا هر دو رژیم دارای مزایا و مضرات بخصوصی هستند. به عنوان مثال ، lacto-vegetarians ها بر خلاف وگان ها، کلسیم ، فسفر و ویتامین D را از محصولات لبنی دریافت می کنند؛ اما با این وجود، پرهیز از لبنیات و تخم مرغ ممکن است به وگان ها کمک کند سطح کلسترول خود را کاهش دهند.

وگان ها حتی در صورت مصرف منابع گیاهی از این مواد مغذی، خطر کمبود اسید چرب امگا ۳ به ویژه در EPA و DHA را نیز دارند.
DHA برای عملکرد درست مغز و حافظه و جلوگیری از مشکلات مربوط به حافظه و موارد دیگر ضروری است.
وجترین ها و pescatarianها می توانند EPA و DHA را به راحتی از مصرف تخم مرغ و غذاهای دریایی به دست آورند.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ ، بزرگسالان آرژانتین که با عنوان وگان شناخته شده اند، نسبت به وجترین ها و افراد غیر گیاهخوار، سبک زندگی سالم تری دارند.
نویسندگان، یک سبک زندگی وگان سالم را این گونه تعریف کردند:

  • مصرف یک غذای کامل با رژیم غذایی مبتنی بر گیاه خواری
  • ورزش روزانه
  • نوشیدن بیش از هشت لیوان آب در روز
  • قرار گرفتن بطور منظم در معرض نور خورشید

اما پیروی از رژیم غذایی مبتنی بر گیاه سلامت شما را تضمین نمی کند. هنوز هم ممکن است وجترین ها یا وگان ها بتوانند شیوه زندگی ناسالمی را طی کنند یا junk food مصرف کنند.

No votes yet.
Please wait...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *