خواص خرمالو چیست؟ | میوه شیرین و گس

خرمالو چیست؟

میوه ای کم کالری در انواع مختلف که می توان آن را خام یا خشک استفاده کرد. همچنین در تهیه انواع غذاها ، دسر ها نیز استفاده می شود. سرشار از مواد معدنی بسیار زیادی مانند فسفر و کلسیم و ویتامین ها از جمله ویتامین A و C ،میباشد.این میوه کم کالری دارای مزایای فوق العاده ای است. در ادامه در مورد فواید سلامتی خرمالو و خواص خرمالو با جزئیات اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 خواص خرمالو چیست؟

خواص و فواید خرمالو – خواص خرمالو چیست؟

در ادامه به این که ” خواص خرمالو چیست؟ ” میپردازیم و اشاره خواهیم کرد که چگونه میتوانید از این میوه در غذاهای خود استفاده کنید.

۱- خرمالو مملو از مواد مغذی

در حقیقت ، یک خرمالو (۱۶۸ گرم) حاوی مواد زیر میباشد:

  • کالری: ۱۱۸
  • کربوهیدرات: ۳۱ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • پفیبر: ۶ گرم
  • ویتامین آ : ۵۵ %
  • ویتامین سی : ۲۲%
  • ویتامین ای : ۶%
  • ویتامین کا : ۵%
  • ویتامین ب۶ : ۸%
  • پتاسیم: ۸٪
  • مس: ۹٪
  • منگنز: ۳۰٪
  • خرمالو همچنین منبع خوبی از تیامین (B1) ، ریبوفلاوین (B2) ، فولات ، منیزیم و فسفر است.

-این میوه های رنگارنگ کم کالری و پر از فیبر هستند ، و آنها را به عنوان غذایی مناسب برای کاهش وزن میتوان استفاده کرد.

– یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از مصرف ویتامین A ، ویتامین محلول در چربی که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ، بینایی و رشد جنین است.

-گذشته از ویتامین ها و مواد معدنی ، خرمالو حاوی طیف گسترده ای از ترکیبات گیاهی ، از جمله تانن ها ، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

-همچنین برگهای میوه خرمالو از نظر ویتامین C ، تانن ها و فیبر فراوان و همچنین یک ماده اصلی موجود در چای های درمانی است.

۲٫ منبع عالی آنتی اکسیدان های قدرتمند

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفید است که خصوصیات آنتی اکسیدانی دارند.

آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن استرس اکسیداتیو ، از جلوگیری یا کند شدن آسیب سلول کمک می کنند ، فرایندی که توسط مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود.

استرس اکسیداتیو با برخی از بیماریهای مزمن ، از جمله بیماری های قلبی ، دیابت ، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است.

خوشبختانه ، مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و ممکن است خطر برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

رژیم های غذایی پر فلاونوئیدها ، که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در غلظت های زیاد در پوست و گوشت خرمالو یافت می شوند ، با میزان پایین تر بیماری های قلبی ، کاهش ذهنی مرتبط با سن و سرطان ریه ها ارتباط دارند.

خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است ، رنگدانه ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می شود.

مطالعات انجام شده رژیم های غذایی حاوی بتاکاروتن را با خطر کمتری از بیماری های قلبی ، سرطان ریه ، سرطان کولورکتال و بیماری متابولیک مرتبط دانسته اند .

علاوه بر این ، یک مطالعه در بیش از ۳۷۰۰۰ نفر نشان داد که افرادی که رژیم غذایی بالایی از بتاکاروتن دارند ، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش داده است .

۳٫ به سلامت قلب کمک میکند

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بر زندگی میلیون ها انسان تأثیر منفی می گذارد.خوشبختانه با کاهش عوامل خطر مانند رژیم غذایی ناسالم ، می توان از ابتلا به بیشتر انواع بیماری های قلبی جلوگیری کرد.

ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو ، آنها را به یک انتخاب عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند.

خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئید ، از جمله کوئرستین و کائمپرفرول است.

مصرف رژیم غذایی پر از فلاونوئیدها در چندین مطالعه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است.

به عنوان مثال ، یک مطالعه در بیش از ۹۸۰۰۰ نفر نشان داد کسانی که بیشترین میزان مصرف فلاونوئیدها را داشته اند ، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند ، ۱۸٪ مرگ در اثر مشکلات قلبی دارند.

رژیم های غذایی سرشار از فلاونوئید می توانند از سلامت قلب با کاهش فشار خون ، کاهش کلسترول و کاهش التهاب حمایت کنند.

علاوه بر این ، تانن هایی که ناشی از تلخی دهانتان از خرمالو  میباشد، فشار خون را کاهش می دهند.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده اند که اسید تاننیک و اسید گالیک ، که هر دو در خرمالو یافت می شوند ، در کاهش فشار خون بالا ، که یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی میباشد موثر هستند.

فواید خرمالو

۴- خرمالو به کاهش التهاب کمک میکند

شرایطی مانند بیماری های قلبی ، آرتروز ، دیابت ، سرطان و چاقی همه با التهاب مزمن مرتبط است.

خوشبختانه ، انتخاب غذاهایی که سرشار از ترکیبات ضد التهابی هستند می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک کند.

خرمالو منبع عالی ویتامین C آنتی اکسیدان قوی است. در واقع ، یک خرمالو حاوی ۲۰٪ از میزان توصیه شده روزانه آن است.

ویتامین C به محافظت از سلولها در برابر صدمات ناشی از رادیکالهای آزاد و مبارزه با التهاب در بدن کمک می کند.

ویتامین C با اهدای یک الکترون به این مولکول های ناپایدار ، آسیب رادیکال آزاد را کاهش می دهد ، بنابراین آنها را خنثی می کند و از آسیب بیشتر آنها جلوگیری می کند.

مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی را با کاهش خطر بیماریهای التهابی مانند بیماری های قلبی ، سرطان پروستات و دیابت مرتبط کرده است

خرمالو همچنین حاوی کاروتنوئیدها ، فلاونوئیدها و ویتامین E است که همگی آنتی اکسیدانهای قوی هستند که با التهاب در بدن مبارزه می کنند.

۵- سرشار از فیبر

غذاهای پر فیبر محلول مانند میوه و سبزیجات می توانند با کاهش میزان کلسترول خون بالا به بدن کمک کنند تا مقادیر اضافی آن را دفع کند ؛ خرمالو یک میوه پر از فیبر است که سطح کلسترل را کاهش می دهد.

فیبر همچنین برای حرکات منظم روده مهم است و می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

غذاهای سرشار از فیبر مانند خرمالو ، هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند می کند ، که به جلوگیری از لکه های قند خون کمک می کند.

علاوه بر این ، فیبر به سوخت باکتریهای “خوب” در روده شما کمک می کند ، که می تواند بر سلامت دستگاه گوارش و کلی شما تأثیر بگذارد.

۶٫به سلامت چشم کمک میکند

شاید بپرسید که دیگر خواص خرمالو چیست؟ آیا باز هم خاصیت دارد ؟ جواب این است خرمالو مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان ها را برای سلامتی چشم فراهم می کند.

ویتامین A از عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، یک جزء اساسی رودوپسین (پروتئین لازم برای بینایی طبیعی) است.

خرمالو همچنین حاوی لوتئین و زاكزانتین است كه آنتی اکسیدان های كاروتنوئیدی هستند و باعث تقویت بینایی می شوند. این مواد در مقادیر زیادی در شبکیه یافت می شوند ، یک لایه حساس به نور در قسمت پشت چشم است.

رژیم های غذایی سرشار از لوتئین و زیگزانتین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی ، از جمله دژنراسیون ماکولا وابسته به سن ، بیماری را که روی شبکیه تأثیر می گذارد و می تواند باعث از بین رفتن بینایی شود را ، کاهش دهد.

خواص و فواید خمالو

انواع طریقه مصرف خرمالو

میوه ای خوشمزه که برای اضافه کردن به رژیم غذایی شما بسیار مناسب است

خرمالو را می توان به غذاهای متنوعی اضافه کرد تا باعث تقویت اضافی تغذیه شود.

می توان از این میوه ها به عنوان یک میان وعده ساده لذت برد و یا در دستور العمل های خوشمزه استفاده کرد. همچنین میتوان در اسموتی ها نیز از آن استفاده نمود .

در اینجا چند روش برای اضافه کردن خرمالو به رژیم غذایی شما آورده شده است:

  • خرمالو های خرد شده را روی یک سالاد بریزید تا علاوه بر آن طعم دار شود.
  • ماست یا بلغور جو دوسر صبحانه خود را با خرمالوی تازه یا پخته شده برای شیرینی طبیعی شیرین کنید.
  • خرمالوی کباب شده را درون فر قرار داده و با یک عسل برای یک دسر خوش طعم و سالم می ریزیم.
  • خرمالو خشک یا تازه را با مخلوط کلوچه ، نان یا کیک مخلوط کنید.
  • با انواع توت ها و میوه های مرکبات برای یک سالاد میوه ای خوشمزه ترکیب کنید.
  • خرمالوی بریلی را میل کنید و همراه با بری پخته برای یک غذای خوشمزه سرو کنید.
  • برای ترکیبی از طعم بی نظیر ، خرمالو را با مرغ یا گوشت بپزید.
  • خرمالو های یخ زده را به دستور تهیه اسموتی مورد علاقه خود برای مواد مغذی اضافی بریزید.
  • خرمالو های خرد شده و خشک را در فر بچینید تا نوارهای میوه ای طبیعی تهیه شود.

امیدواریم که با خواندن این مقاله ، به سوال خواص خرمالو چیست؟ پاسخ داده باشیم . همچنین بتوانید از این میوه ی خوشمزه برای دستور های غذایی خود استفاده کنید. اگر این مقاله را پسندیدید به سایت ما یعنی میوه فو مراجعه کنید. و از بقیه مقالات هم دیدن کنید

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *